Vážení čtenáři,
současně se začátkem nového školního roku, se setkáváme nad novým číslem časopisu Dnešní svět, který je zahajujícím vydáním nového ročníku. Ročníku v pořadí již jedenáctého. Vstupujeme tak do nové desetiletky, což pro nás v redakci bylo podnětem pro inovaci, resp. zdokonalení servisu, který bychom vám chtěli nabízet. Mnozí z vás se na nás obraceli s prosbou o objednání čísel ze starších ročníků časopisu, nezřídka i celých ročníků. Tento fakt v kombinaci s voláním po zpřístupnění grafických prvků a textů v elektronické podobě pak byly jedním ze základních impulsů pro vznik nové digitální knihovny nakladatelství TERRA. V této digitální knihovně si můžete vybrat z nabídky digitálních verzí všech publikací z naší produkce, především pak atlasů, a to jak geografických (Školní atlas dnešního světa, Školní atlas dnešního Česka), tak také finančních či atlasu energetického. Kromě toho budou v knihovně dostupná i jednotlivá vydání časopis Dnešní svět. Tj. od tohoto ročníku si k tištěnému vydání můžete objednat i vydání elektronické. Postupně budou do knihovny přidávány také starší ročníky časopisu. Věříme, že v brzké době budete mít časopis Dnešní svět dostupný v celé šíři, v tuto chvíli jeho 61 vydání.
Kromě přídavného obsahu digitálních verzí publikací (v podobě animací, tabulek aj.) má systém knihovny výrazný didaktický přínos, a to především pro vyučující v praxi. Ti po registraci do systému a obdržení role vyučujícího mohou vytvářet a ukládat vlastní přípravy na základě grafických či textových podkladů z publikací, které si škola objednala. Tyto podklady pak mohou procházet napříč produkty, lze tak například kombinovat mapy ze Školního atlasu Česka s texty a grafy z tohoto vydání časopisu Dnešní svět.
Věříme, že se tato novinka setká s velkým ohlasem a že bude přínosem pro výuku geografie/ zeměpisu na školách.
Ale zpět k tomuto vydání. Jak již obálka napovídá, nosným tématem se tentokrát stala atmosféra. Přitom jsme se rozhodli, že právě na tomto tématu ukážeme komplexnost geografie, která je podepřena šíří přesahů do dalších oborů. V tomto případě jsme se rozhodli více zaměřit na přesahy do fyziky. V čísle se tak kromě popisu atmosféry a jejího vlivu na člověka (i člověka na atmosféru), nastínění fungování procesů v ní probíhajících či problematiky meteorologických a klimatických jevů dotkneme také fyzikálních jevů, procesů a veličin, jako jsou teplota tlak, rychlost, ale i hustota, objem, hmotnost aj. V rámci výuky tohoto tématu, tak žák např. (RVP ZV, Fyzika) „změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa; uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí; využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů“.
Právě propojení fyziky s geografií nám umožní komplexně porozumět dějům, které každodenně probíhají nad našimi hlavami a mimo jiné mnohdy ovlivňují to, jak se cítíme, co si oblékneme či co budeme právě dnes dělat.
Přejeme příjemné čtení
Redakce Dnešní svět
Dnešní svět - časopis pro moderní výuku Vydává TERRA-KLUB, o.p.s. Vychází 6x ve školním roce Adresa redakce: Terra, Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.:Tel.: +420 221 511 440, fax: +420 221 511 441 E-mail: redakce@dnesnisvet.cz; terra@terra-klub.cz Redakční rada: RNDr. Renata Holubová, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Petr Karas (Lauderovy školy, Praha), Doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Doc. RNDr. Jakub Langhammer, Ph.D. (Univerzita Karlova, Praha), Mgr. Monika Morris Ph.D. (Univerzita Palackého, Olomouc), PaedDr. Jana Peštová (Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem), Mgr. Ludmila Pohanková (VŠLG, o.p.s., Přerov), Prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Karel Zahradník Šéfredaktor: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. Výkonný redaktor: RNDr.Martin Hanus, Ph.D. Redakční práce: Mgr. Jana Hujslová, Mgr. Ondřej Vach Autoři sekce VVV: RNDr. Martin Hanus, Ph.D, Mgr. Lukáš Vít Jazyková redakce: PhDr. Eva Müllerová, CSc. Grafická úprava: Studio BESR, TERRA Zpracování grafických prvků a map:Mgr. Lukáš Vít, Bc. Jan Šimbera Lito: Studio BESR Tisk:Ottova tiskárna, s.r.o. Foto na titulní straně: Allphoto Rozšiřuje, informace podává a objednávky vyřizuje: TERRA-KLUB, o.p.s., Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.: +420 221 511 440, Fax: +420 221 511 441 E-mail: terra@terra-klub.cz, Info: www.dnesni-svet.cz Celoroční předplatné pro ročník 2015/2016: 495 Kč za 6 čísel tištěného časopisu spolu s online verzí Redakční uzávěrka: 15. 9. 2015 Evidenční číslo: MK ČR E 16185 ISSN 1801-4119
Co obsahuje Digitální verze časopisu Dnešní svět a jak ji lze využít?
Digitální verze obsahuje všechny grafické, textové i tabulkové prvky tištěné verze, doplněné dalšími interaktivními prvky.
Digitální verze je koncipována pro využití na interaktivních tabulích či dataprojektorech přímo ve výuce, je však také vhodná k užití při individuální práci na počítači.
Výuku s pomocí digitální verze časopisu Dnešní svět je vhodné doplnit prací s tištěnou verzí časopisu. Tomu odpovídá i shodné obsahové členění.
Jak s digitální verzí pracovat?
Digitální verze je členěna obdobně jako tištěná verze, tj. na čtyři základní sekce, které jsou od sebe barevně odlišeny. Přechod mezi jednotlivými sekcemi je možný pomocí několika navigačních prvků, které jsou umístěny na každou stránku. Na stránce dále naleznete množství dalších funkcí.
Jak pracovat s prvkem v okně?
Kliknutím na libovolný grafický či textový prvek (text, tabulku, mapu, graf ad.) je možné obsah tohoto prvku zobrazit ve zvláštním okně, kde je možné s ním nadále pracovat.
Funkce příprava
Online zpracování publikací nabízí vyučujícím funkci „Příprava“. Zde je možné sestavit z vytipovaných stránek v zakoupených atlasech libovolně dlouhou sekvenci, opatřit každou stránku komentářem a při výuce takto vytvořený materiál žákům promítnout a doplnit komentářem.
Jak vytvořit přípravu?
Jak do přípravy přidat obsah?
Jak přípravu používat?
Má-li vyučující nachystanou přípravu, kterou chce při výuce použít (nebo chce-li použít přípravu vytvořenou některým z kolegů a opatřenou atributem „Je globální“), stačí zvolit vybranou přípravu z roletového menu pod Výukovým schématem. V rámci přípravy se lze pohybovat tam i zpět pomocí tlačítek s šipkami. Textové poznámky se zobrazí po kliknutí na tlačítko se symbolem odstavcového textu, které se nachází mezi tlačítky se šipkami.
Provázanost mezi jednotlivými produkty
V publikacích programu Dnešní svět se řada témat opakuje; každá publikace však dané téma zpracovává z jiného pohledu. Téma těžby uhlí je například ve Školním atlase dnešního světa zpracováno z geografického pohledu, kdežto Školní atlas Dnešní energetický svět na něj nahlíží techničtěji (složení uhlí, vznik uhlí, způsoby těžby apod.).
Na takto související témata je uživatel upozorněn ikonou šipky, která značí, že daný grafický prvek je tematicky provázán s prvkem v jiném atlasu.
„Uvnitř“ prvku (po jeho rozkliknutí) je pak uvedena ikona či ikony, odkazující na konkrétní místo v dalších produktech, kde je o téže problematice řeč. Kliknutím na ikonu je možné na tento příbuzný obsah přejít (za předpokladu, že uživatel má cílový produkt zakoupen).
Je možné setkat se s následujícími ikonami:
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního světa.
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního Česka.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní energetický svět.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro základní školy.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro střední školy.
Téma zpracovává také web www.dnesni-financni-svet.cz.
Téma zpracovává také časopis Dnešní svět.
Jak pracovat s animacemi?
Animace se zobrazí do zvláštního okna stejným způsobem, jako jakýkoliv jiný prvek. Oproti ostatním prvkům zde však není možnost přiblížení, animaci je možné prohlížet pouze jako celek. Animace mají také pouze jednu úroveň rozlišení a automaticky se přizpůsobují oknu. Proto u nich nejsou zobrazeny ikony na horní liště.
Jak pracovat s animacemi je uvedeno v instruktážní animaci.
Co je to Výukové schéma?
Na Výukovém schématu je graficky znázorněno kompletní učivo pro žáky 6.–9. tříd základních škol, které předepisuje Rámcový vzdělávací program základního vzdělání (RVP ZV) pro vyučovací předměty dějepis, výchova k občanství, zeměpis, přírodopis a navíc také vybrané učivo z fyziky a chemie, které je relativně silně propojeno s učivem zmíněných čtyř hlavních předmětů. Provázanosti mezi jednotlivými „políčky“ jsou dle intenzity návaznosti znázorněny pomocí hlavních a vedlejších linií. Lepší orientaci v podrobném schématu umožňuje zjednodušené schéma.
Jak je možné Výukové schéma využít?
Jednotlivé tematické celky jsou ve schématu ohraničeny rámečkem, v němž (mimo průřezových témat, na kterých se více či méně podílejí všechny čtyři vzdělávací obory) jsou barevně znázorněny podíly jednotlivých vzdělávacích oborů na výuce daného tematického celku. Tyto podíly mají ilustrativní charakter a umožňují lepší dohledání tematických celků, na kterých se daný předmět podílí. Zároveň také upozorňují na přesahy do ostatních vzdělávacích oborů.
V případě, že jste na své otázky nenašli odpovědi v této nápovědě, zašlete je na terra@terra-klub.cz.
Chcete opravdu smazat přípravu ''?